zondag 28 juni 2009

Het Schelpenpad

Kaart : Noord Beveland&Walcheren en Zuid-Beveland&Tholen

Knooppunten : Nieuwdorp 45-66-65-64-63-35-48-40-41-42-43-44-45 Nieuwdorp
Afstand : 35 km
Datum : 28-6-2009

Deelnemers : Leen en Carolien

Na het debacle van de dag ervoor wilden we toch nog een leuke korte tocht maken dit weekend.
De keuze viel op Zuid-Beveland en Walcheren en om precies te zijn Nieuwdorp en dan een stuk via het lange mooie schelpenpad langs het Veerse meer.

De dag is mooi, de moed is volop aanwezig, wat kan er mis gaan op zo'n dag ?
Welnu helemaal niets !

Rond de klok van 11 uur vertrekken we uit Nieuwdorp en al snel rijden we langs het havengebied van Vlissingen-Oost. Niet direkt een uitdagend uitzicht maar hier is wel goed het verschil te zien tussen de haven van Antwerpen en deze van Vlissingen.

We verlaten het havengebied en draaien de Bomendijk op, hier hebben de bedenkers van straatnamen vast niet lang moeten nadenken want het is wel duidelijk waar de naam vandaan komt. Aan beide zijden van de weg staan hoge bomen en het enigste smetje op deze mooie dijk is het uitzicht naar rechts alwaar zeer veel windmolens staan.

Wij rijden door en komen aan in Arnemuiden alwaar we het eerste beste bankje wat we tegenkomen gebruiken om de eerste boterhammen te nuttigen en onze dorst te lessen, het is per slot van rekening +/- 25 graden en de tocht is nog lang.
Als we ons omdraaien hebben we bovenstaand uitzicht over een mooi kreekje dat langs het verzorgingscentrum loopt. Ook de plaatselijke eenden hebben deze mooie schuit ontdekt en genieten van het zomer zonnetje.

De streek wordt gekenmerkt door oude boerderijen met zwarte planken betimmert. Je ziet ze werkelijk overal, echter langzamerhand zie je ook steeds meer de nieuwbouw oprukken in deze sector.

Al snel doemt Veere in de verte op, de grote toren van de kerk kun je niet over het hoofd zien.
Echter wij gaan richting Knooppunt 48 en zoals u kunt zien draaien we weg van Veere.

Niet veel verder krijgen we een heel goed alternatief te zien. Is het niet machtig mooi om zo'n mooi uitzicht te krijgen over het Veerse meer ?

De watersport viert hier hoogtij dagen en gelukkig voor ons is het hoogseizoen nog niet begonnen dus hebben we alle gelegenheid om de sfeer goed op te snuiven.

Wij rijden verder over het Schelpenpad. Een zeer mooi fietspad langs het Veerse Meer en omdat het zo'n mooie plek is hebben we de route er naar vernoemd. Het is ongelooflijk om hier te rijden, het enigste verkeer wat je tegenkomt gebruikt hetzelfde vervoermiddel als ons zelf dus kun je volop genieten van al hetgeen er is.

Echter aan alle mooie verhaaltjes komt een eind dus zo ook aan het Schelpenpad.
Wij verlaten het want onze route voert ons via Lewedorp terug naar Nieuwdorp.
Nog snel een kiekje genomen van Zeeland Airport en de route zit erop.

We hebben vandaag een zeer leuke route gereden die wat ons betreft uit te breiden is tot een iets langere route, echter voor ons was 35 km vandaag genoeg.

Foto's van deze trip zijn via onderstaande link te zien: http://www.mijnalbum.nl/Album=844RBG37

zaterdag 27 juni 2009

YARA tocht 30 km

Kaart : GEEN (verklaring in het verhaal)

Knooppunten : GEEN
Afstand : 30 km
Datum : 27-6-2009

Deelnemers : Leen en Carolien

In een plaatselijk weekblad stond de afgelopen week een artikel over een fiets- en wandeltocht die een bedrijf uit de buurt zou organiseren en waarvan de opbrengst naar een schoolproject in Afrika zou gaan. Nu beseffen wij ons terdege dat we in het westen in weldaad leven en dat we mede dankzij onze schoolopleiding de dingen kunnen doen die we alledaags doen.

Dus wij de fietsen op de auto geladen en naar Westdorpe gereden alwaar de inschrijving plaats vond. We konden kiezen uit 30 en 60 km maar omdat we ook nog andere dingen op de agenda hadden staan die deze dag moesten gebeuren besloten we 30 km te rijden.

De route op zich was redelijk te doen, echter over een aantal punten van kritiek mogen de organisatoren van deze tocht zich nog wel eens buigen.

1. Waarom is alleen de 60 km tocht voorzien van pijlen en moeten de 30 km rijders via een lijstje met afkortingen zoals (3e W RA LAH) zich een weg zien te zoeken door een onbekende streek ?? P.S. het betekende 3e weg rechtsaf en links aanhouden !!

2. Waarom stuurt de organisatie ons door drukke woonkernen en langs snelwegen terwijl de streek zo mooi is buiten de kernen ??

3. Waarom rijden we in een ander land de route terwijl rond Westdorpe de Nederlandse polders zo mooi zijn en voor de meeste bekend gebied als je door de lijst afkortingen de kluts kwijt bent geraakt (Verdwaald) ??

Zeer jammer dat deze tocht zo is georganiseerd, we kregen zelfs geen kaart van de streek en reden dan ook 2 keer verkeerd omdat er niets te maken was van de afkortingen en straatnaambordjes afwezig waren.

Jammer YARA, dit is een gemiste kans wat ons betreft !!

zaterdag 20 juni 2009

Rondje Terneuzen

Kaart : Oost Zeeuws-Vlaanderen

Knooppunten : Sluiskil vertrek aan het pontje en we rijden richting brug en dan KNP 22-29-28-25-17-16-26-27-20-21 waarna we weer naar het pontje van Sluiskil rijden.
Afstand : 32 km
Datum : 20-6-2009

Deelnemers : Leen en Carolien

Beetje dreigende lucht maar het is zaterdag en je bent vrij, wat doe je dan als fietsliefhebber ?
Juist, je raadpleegd De buienradar en als die aangeeft dat het droog blijft pak je de fiets en doe je een tocht(je).

We hadden op de kaart gezien dat er een mooi fietspad zou liggen langs de kreek in Terneuzen.
Nu is Terneuzen maar enkele kilometers van ons huis en de klok geeft aan dat we niet meer ver moeten dus leggen we onze route via dat pad.

We vertrekken aan het pontje van Sluiskil en steken over naar de Oostkant.
We rijden in de richting van de brug van Sluiskil alwaar onze feitelijke route begint want daar staat het eerste knooppunten route bordje (Knp 22).

Het blijft ons nog altijd een raadsel waarom het pontje van Sluiskil niet in het knooppunten netwerk is opgenomen. Enkele jaren geleden zat het er wel in maar om 1 of andere duistere reden loopt er geen knooppunten route meer langs het pontje.

In onze ogen zeer jammer !!

We pakken in ieder geval de route op en rijden richting het ziekenhuis van Terneuzen. Eenmaal dat voorbij komen we op het mooie pad langs de kreek.
En zeg nu zelf, is het geen mega mooi uitzicht als je het pad eenmaal op gedraaid bent ?


Uitzicht over de kreek vanaf het pad langs de kreek.

Het pad loopt ongeveer 6 kilometer langs de kreek met halverwege een klein jachthaventje alwaar de aanwezige vissers -en plezierbootjes aangeven dat watersport hier ruimschoots voor handen is.



We verlaten het pad en vervolgen onze route richting knp. 28 alwaar we worden verrast met een uitzicht over de Westerschelde met de skyline van Terneuzen als achtergrond.
Je moet echter vanaf hier rekening houden met de wind want zo dicht langs het water fietsen vraagt om tegenstand van de wind.

Echter het zicht maakt veel goed en eenmaal voorbij het "Waterfront" (de hoge flat op de achtergrond) rijden we langs de jachthaven enerzijds en kunstgalerij boven op de dijk anderszijds. Neemt u hier even de tijd om alles in u op te nemen want er is heel veel te zien.


Via het sluizencomplex van Terneuzen wat te bezichtigen is rijden wij richting de Westerscheldetunnel.

Nog een stukje industrie in de vorm van Dow Benelux en we rijden weer in de rustige polders van Zeeuws-Vlaanderen richting Hoek.
Pas nu zien we hoe mooi Zeeuws-Vlaanderen kan zijn.
Hadden we net nog de kreek en de Westerschelde, nu rijden we door de mooie polders.


Wij komen aan in Hoek en maken even snel een kiekje van de plaatselijke molen en drinken even iets want ondertussen wilt de innerlijke mens ook iets hebben. Bovendien hebben we vanaf nu de wind in de rug dus gaat het in snel tempo richting Sluiskil terug.


De molen van Hoek.

Na een korte tocht via 't Vaatje komen we aan bij knp. 21 wat tussen Zandstraat en Sluiskil ligt. Wij slaan linksaf richting Sluiskil alwaar we het pontje weer opzoeken.

Het pontje maakt deel uit van het projekt "Rondje met het pontje". Een projekt om de pontjes te betrekken in toeristische tochten. Als u op de link onder de foto drukt kunt u er alles over lezen.

Pontje van Sluiskil.

Onze tocht zit erop en we hebben genoten. Onze eigen streek waar we dagelijks door rijden met de auto heeft ons zeer verrast. De route is zeer mooi en gezien de afstand goed te doen op elke willekeurige dag. Let wel op dat het pontje van Sluiskil niet op zondag vaart !!

Voor de rest is dit een aanrader !

Foto's van deze trip zijn via onderstaande link te zien: http://www.mijnalbum.nl/Album=844RBG37

zaterdag 13 juni 2009

De kop van Ossenisse

Kaart : Oost Zeeuws-Vlaanderen

Knooppunten : Kloosterzande 11-19-10-18-9-16-59-55-13-17-11 Kloosterzande
Afstand : 34 km
Datum : 13-6-2009

Deelnemers : Leen en Carolien

Ossenisse is eigenlijk voor ons jonge Zeeuwen een beetje een mysterie. Het is er wel maar je komt er nooit. Vandaag zouden we de streek rondom Ossenisse verkennen. Dit alles naar aanleiding van de Reynaert tocht
die we onlangs daar hadden gereden.
De auto werd in Kloosterzande nabij de molen gezet want dan sta je gelijk op de route richting knp 11.

Na een aantal kilometer te hebben gereden door het polderlandschap besloten we nabij knp 10 de dijk op te rijden. De route staat onder aan de dijk aangegeven maar het uitzicht boven is vele malen beter zoals u kunt zien op bovenstaande foto.

Er zijn op het moment dat wij deze route rijden dijkverstevigings werkzaamheden aan de gang dus wij kunnen niet overal over de dijk rijden maar de keren dat we de kans krijgen gaan we even boven kijken. Het houdt wel in dat we vaak serieus moeten klimmen om de dijk op te komen. Maar het uitzicht is elke keer zeer boeiend.

Na het passeren van de voormalige veerhaven van Perkpolder gaan we richting Walsoorden en komen in een gebied dat wordt gekenmerkt door zijn vele kleine gehuchtjes en gemalen om in geval van nood de boel droog te kunnen houden.

Want zoals u op onderstaande foto kunt zien zijn de Zeeuwen de watersnoodramp en zijn slachtoffers van 1953 nooit vergeten. Dit monument staat bij knp 16 onderaan de dijk.

Wij besluiten om nog maar eens een poging te doen om bovenaan de dijk te fietsen. Bij het boven komen staan we ineens oog in oog met een groot zeeschip. Inzoomen van de camera was niet nodig om hem scherp op de foto te zetten.

Al snel zijn we echter weer genoodzaakt om de dijk te verlaten omdat er geen pad meer is. Zeer jammer en frustrerend om te weten dat op enkele meters afstand een zeer mooi uitzicht over de Westerschelde is en wij hier aan de "verkeerde" kant van de dijk rijden.

Al snel buigt de route af van de kust en hoeven we ons daar niet meer aan te storen.
Bij Paal kijken we nog 1 keer hoe het kunnen zijn en dan wordt de tocht richting Lamswaarde ingezet. We krijgen een mooi uitzicht over Lamswaarde en zijn kerk maar dan zit het er op.
We rijden Kloosterzande binnen en zien tot ons eigen verbazing het voormalige Gemeente huis.
Momenteel wordt het verhuurd aan een bedrijf dat de plannen uitwerkt van de voormalige veerhaven van Perkpolder. Want daar wil men in de toekomst een groot recreatieterrein en jachthaven van maken.

Voor ons zit de tocht erop en als we mogen concluderen dan valt het een beetje tegen op het moment van schrijven. We weten niet hoe het erover enige tijd gaat uitzien maar nu wordt je te vaak onder aan de dijk gestuurd terwijl het uitzicht bovenaan de dijk vele malen mooier is.

Foto's van deze trip zijn via onderstaande link te zien: http://www.mijnalbum.nl/Album=ABVJLYEX

zaterdag 6 juni 2009

Reynaert Route 2009 (50km)

Kaart : Reynaert tochten 2009

Knooppunten : n.v.t
Afstand : 50 km
Datum : 6-6-2009

Deelnemers : Leen en Carolien

Na onze positieve ervaring van enkele weken geleden met de De zwarte bessen route die werd georganiseerd in Zuid-Beveland hadden we besloten om nogmaals mee te rijden met een georganiseerde route. Het werd deze keer de Reynaert Route in Hulst.
Het verhaal van Reynaert de Vos is een zeer beroemd verhaal in deze streek en zou zich dan ook voor een heel groot deel in deze streek hebben afgespeeld.

Langs de route zijn verschillende zogenaamde Vossenholen opgesteld die als startplaatsen dienen. Wij hadden besloten om te starten in Lamswaarde bij de Petrus en Paulus Hoeve.
Bovendien hadden we besloten om te kiezen voor de route van 50 km, andere opties waren 20-35 en 100 km.

De opkomst leek op het eerste gezicht niet echt groot echter bij terugkomst werd ons verteld dat er die dag toch 1800 fietsers een van de routes had gereden.
Zoals gezegd begon de route voor ons in Lamswaarde echter al snel verlieten we het dorpje en kregen we zicht op hetgeen ons de rest van de dag stond te wachten. Polderlandschap zoals het nergens te zien is. Uitgestrekte polders en onze route was voor 95% door dit landschap gelegd.
Het eerste serieuse dorp dat we doorreden was Kloosterzande alwaar de statige molen uit 1744 een opvallend aspect is.

Na het bezoek aan Kloosterzande verliep onze route zich voor een groot deel door rustige polders richting Hulst. Net voor Hulst krijgen we een mooi uitzicht op de Basiliek van Hulst die gekozen is tot mooiste kerk van Nederland. Echter veel dichterbij als dit komen we niet want onze route gaat rondom Hulst richting Grauw.

Echter voordat we in Grauw zijn worden we geconfronteerd met de Liniedijk die vanuit Axel begint en die wij voor een deel hebben gereden in een van onze eerdere tochten.

Na Grauw gaat het richting Paal waarna de wind weer terug in de rug zit en wij al snel weer in Lamswaarde zijn.
We krijgen een lintje als aandenken waarna we het terras van de Petrus en Paulus Hoeve opzoeken om nog een drankje te nemen op de goede afloop.

Al met al was het een mooie route door een zeer mooie streek. De organisatie was in goede handen en de bewegwijzering was dik in orde.
De streek gaan we later nog eens bezoeken om via het knooppunten systeem net dat stukje te bezoeken waar we nu niet kwamen want het land van Reynaert zit vol met verrasingen.
Volgend jaar zijn we weer van de partij, zoveel staat wel vast !